Van pilot naar praktijk - AI Agents op schaal in de financiele sector
9:30
40 minuten
Presentation
Waar veel organisaties nog experimenteren met generatieve AI en agentic technologie, bevindt NN Group zich al in de volgende fase: de grootschalige implementatie van AI Agents in de kern van haar processen.
Als Chief Analytics Officer leidt Tjerrie Smit de transformatie waarin data, AI en ethiek samenkomen. Dankzij een vroege start met GenAI en agentic modellen is NN Group in staat om AI Agents niet alleen in ondersteunende, maar juist in kritische bedrijfsprocessen te integreren: van klantinteractie tot interne besluitvorming.
In deze keynote deelt Tjerrie hoe NN Group AI op een verantwoorde en schaalbare manier inzet binnen een sterk gereguleerde industrie. Hij laat zien welke organisatorische randvoorwaarden nodig zijn om van experiment naar structurele waardecreatie te gaan, welke rol AI-ethiek en governance daarbij spelen, en wanneer het wél of juist níet, zinvol is om AI Agents in te zetten.
Koop ticketsAls Chief Analytics Officer leidt Tjerrie Smit de transformatie waarin data, AI en ethiek samenkomen. Dankzij een vroege start met GenAI en agentic modellen is NN Group in staat om AI Agents niet alleen in ondersteunende, maar juist in kritische bedrijfsprocessen te integreren: van klantinteractie tot interne besluitvorming.
In deze keynote deelt Tjerrie hoe NN Group AI op een verantwoorde en schaalbare manier inzet binnen een sterk gereguleerde industrie. Hij laat zien welke organisatorische randvoorwaarden nodig zijn om van experiment naar structurele waardecreatie te gaan, welke rol AI-ethiek en governance daarbij spelen, en wanneer het wél of juist níet, zinvol is om AI Agents in te zetten.

Tjerrie Smit
Tjerrie Smit is sinds maart 2023 Chief Analytics Officer bij NN Group. In deze rol geeft hij leiding aan het Data & AI-strategieprogramma en heeft hij meerdere Data- en Data Science-teams opgezet. Onder zijn leiding transformeert NN Group naar een datagedreven organisatie, waarbij AI op schaal wordt ingezet om de klantbeleving te verbeteren, processen te automatiseren en de operationele efficiëntie te verhogen.
Hij speelde een sleutelrol in de vroege samenwerking met OpenAI en Microsoft rondom GPT-technologie. Dankzij deze samenwerking kon NN Group innovatieve toepassingen ontwikkelen voor zowel klantinteractie als interne processen. Zijn team ondersteunt diverse bedrijfsonderdelen met AI-expertise en ontwikkelt concrete toepassingen, zoals het automatisch samenvatten van klantgesprekken via een grootschalige LLM-productieomgeving. Ook worden Agentic AI-oplossingen geïmplementeerd. Binnen de organisatie ontwikkelde Tjerrie een AI-framework waarin ethiek en betrouwbaarheid centraal staan.
Hij speelde een sleutelrol in de vroege samenwerking met OpenAI en Microsoft rondom GPT-technologie. Dankzij deze samenwerking kon NN Group innovatieve toepassingen ontwikkelen voor zowel klantinteractie als interne processen. Zijn team ondersteunt diverse bedrijfsonderdelen met AI-expertise en ontwikkelt concrete toepassingen, zoals het automatisch samenvatten van klantgesprekken via een grootschalige LLM-productieomgeving. Ook worden Agentic AI-oplossingen geïmplementeerd. Binnen de organisatie ontwikkelde Tjerrie een AI-framework waarin ethiek en betrouwbaarheid centraal staan.